"Semua penulis akan mati. Hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang akan dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti "
- Saidina Ali bin Abi Talib-


Tuesday, October 25, 2011

Cantik sebagai ujian..



Fitrah manusia menyukai kecantikan dan inginkan kecantikan. Cantik itu adalah anugerah.
Namun, percaya atau tidak, cantik itu juga sebenarnya merupakan satu ujian.
Tetapi perlu diingat bahawa cantik itu adalah amat subjektif.
Ada yang memiliki wajah cerah dan licin tetapi tidak nampak seri,
ada pula yang gelap dan biasa sahaja tetapi begitu manis dipandang.
Cantik & kacak adalah ujian. Mengapa begitu?

Cantik sebagai anugerah
1. Meningkatkan rasa syukur
2. Keyakinan diri tinggi
3. Sedap mata memandang
Si cantik yang mempunyai wajah licin bersih, pastinya akan bersyukur kerana tidak perlu berat kepala memikirkan bagaimana untuk mengatasi masalah kulit sekaligus mengurangkan kos perawatan muka dan sebagainya. Begitu juga akan membolehkan si cantik yakin melangkah.
Dan paling boleh dianggap sebagai anugerah sekiranya mereka yang boleh dianggap biasa sahaja sebelum ini, kini dianugerahkan dengan rupa paras menarik. Pasti ramai yang mula tertarik.

Cantik sebagai ujian
1. Dijadikan bahan komersial
2. Disayangi hanya kerana rupa
3. Menimbulkan riak dalam hati
4. Apabila nikmat cantik ditarik sekelip mata
Si cantik seringkali menjadi mangsa jerat cinta si jejaka yang mementingkan rupa semata-mata.
Apabila cantik itu hilang, maka hilanglah cinta Sang Pencinta juga.
Bukankah itu juga satu ujian?
Lebih baiklah mereka yang sederhana paras rupa, yang diyakini disayangi bukan kerana rupa semata-mata.
Riak pula? Seringkali wujud rasa iri hati di kalangan sesetengah individu yang berasa kurang senang dengan kecantikan yang dimiliki orang lain, 
dan seringkali juga wujud segelintir si cantik rupa yang memandang rendah pada yang lain hanya kerana mereka memiliki aset wajah menarik.
Apa pun, ujian terbesar ialah apabila kecantikan itu ditarik dan hilang sekelip mata. Hilanglah keyakinan diri, hilanglah semangat, dan tidak mustahil hilanglah sebahagian besar mereka yang seringkali menjadi pendamping selama ini.
Kadangkala orang cakap ''untunglah ada rupa,ramai orang suka''
yea! mungkin betul..tetapi berat ujian dan cabaran yang perlu ditempuhi...
orang lain tidak sedar,tetapi hati sendiri yang merasainya..
Kesimpulannya, bersyukurlah dengan apa yang ada kerana semuanya tidak kekal selamanya.
(Dr. Syira Lokman.. ..hehe )

Jadi bunga seindah mawar berduri,
Yang menjadi impian setiap Muslimah
Yang indahnya bukan untuk lelaki,
Tetapi untuk permata yang bernama ”SUAMI”

Monday, October 24, 2011

aku,dia dan.. putus !



“aku dan dia dah putus…”
“kenapa?”
“aku dah x sayangkan dia. pelik bukan.tiba-tiba saja perasaan tu hilang”
“kau pasti dengan keputusan kau.kau x kesiankan dia? dia sayang kau…”
“kesian la jugak. tapi bila aku fikir balik. lagi kesian kalau aku teruskan. aku dah x mampu…”
“buatlah apa yang kau rasa terbaik….”
selepas setahun.
“aku geram. dia tipu aku. lepas setahun baru aku tahu…”
“kenapa? apa yang dah jadi…?”
“dia ada ramai perempuan belakang aku. dia tipu aku.aku rasa pedih. terlalu pedih…”
“kenapa kau pedih. kan perasaan kau dekat dia dah lama hilang”
“entah. mungkin rasa dikhianati. x dihargai.mungkin kalau aku sayang dia. sekarang aku dah longlai. separuh mati aku terluka.  rabak. koyak. patah….”
“lupakanlah. jangan bebani hati fikiran diri kau dengan benda dah lepas ni…tidurlah dah lewat…”
“aku tak boleh stop. mata aku x boleh nak lelap .kecewa aku menggunung. otak aku overtime….”
.
beberapa bulan kemudian
“Aku selalu tertanya-tanya kenapa perasaan aku pada dia boleh hilang. Sekelip mata.”
“kau ada jawapan?”
…senyum “ada…mudah.”
“apa dia?”
“bila aku pandang semua benda yang jadi tu ada hikmah.aku mula refleksi balik segala apa yang aku dah buat.apa yang jadi dalam hidup aku.dan aku dapat jawapan.kau nak tahu?”
“kongsi lah…”
“Allah sayang aku. Dia taknak aku setia pada orang yang x hargai aku. Dia benarkan aku tahu kebenaran setelah setahun.mungkin masa tu baru kekuatan aku cukup untuk menampung kekecewaan aku.dan aku fikir-fikir balik, Allah beri yang terbaik untuk aku.sedangkan banyak benda yang aku lalai.hubungan aku dengan Allah aku terabai.”
“maksud kau?”
“aku banyak berfikir.refleksi balik segalanya.cari jawapan pada soalan-soalan aku.aku kadang-kadang lalai dalam mengingati Allah.leka dengan cinta lelaki.aku dah bazirkan masa,duit untuk cinta lelaki.aku dah sedar aku sepatutnya fokus cinta kepada Pencipta.nak tahu sesuatu?”
“teruskan aku dengar…”
“aku pernah tanya kenapa aku jumpa lelaki yang salah.sekarang aku rasa aku tahu kenapa.aku belum cukup baik.dan aku kena betulkan diri aku untuk dapat yang terbaik. Rasa cinta itu memang anugerah daripada Allah.tapi kita manusia ni lebih menghargai rasa cinta itu daripada Si Pemberi.
Kakak sepupu aku pernah cakap bila kita couple susah nak kawal bukan…rindulah sayanglah then gaduh sampai emo seminggu.lepas itu mula nak pegang-pegang tangan, bergambar rapat-rapat…sebab tu,lebih baik mencegah daripada mengubati bukan…”
“so sekarang?”
“aku tengah berjuang.menjadi lebih baik.doakan.selangkah.dua langkah…aku sedang berlari.mendekati Pencipta…”
“lelaki?cinta?”
“hanya yang Halal.janji Allah itu pasti.”
“kau yakin sekarang?rasa lebih baik?”
“alhamdulillah.semua jawapan-jawapan yang aku cari membawa aku pada Allah.aku nampak cahaya melambai-lambai dari jauh.cahaya itu yang buat aku bangun.dan ketenangan itu milik aku.sungguh,hikmah itu kalau dicari gali manisnya tiada berpenghujung.aku khilaf.sebab aku tahu Allah sentiasa ada, cuma manusia yang mencipta jarak.


*sumber: akuislam.com..

Bukan dia membenci kamu...




Kadang – kadang,
Bila dia menolak,
Bila dia menjauh,
Bila dia mengelak,
Bukan sebab dia membenci kamu…
Bukan kerana kamu seorang yang bertepuk sebelah tangan…
Bukan kerana cuma kamu seorang yang merasakan segala rasa itu…
Tetapi kerana dia tahu,
Dan kerana dia sedar,
Ini bukan caranya,
Ini bukan masanya,
Walaupun dia punya rasa yang sama.
Dia melakukan itu,
Kerana tak mahu ‘merosakkan’ kamu….
Kerana tak mahu kamu terfitnah oleh dirinya…
Fahamilah dia,
Dan maafkan dia.

Sunday, October 23, 2011

focus on the positives and ignore the negatives..

keep smile ! ^_^



what matters most isn't what other people think of you, but whether you think it is right. People's criticism may be valid, but it should be constructive and presented properly which is a better way of getting your point across than just mindless cursing. People will always judge, so just focus on the positives and ignore the negatives.




* jom like SYIRA LOKMAN..
terima kasih ! ^_^


yeay!! i'm the 100th follower !

assalammualaikum..

HELLO READERS ! ..
aku nak bagi tahu ni,
aku dapat hadiah dari seorang blogger baru... apa hadiahnya?? kenapa aku dapat??..
haha jom terjah blog die.. MAIYY MYSURAH
baca dah??..
act,aku jadi follower dia yang ke 100..aku follow je,tak sangka pula boleh dapat topup kan..
alhamdulillah..boleh la messages banyak2 lagi lepas ni..hehee..
terima kasih MAIYY MYSURAH..

*jom like SYIRA LOKMAN..
thank you dear ! ^_^

Sunday, October 16, 2011

Erti Hidup Seorang Gadis!

dia bukanlah seorang anak kecil
yang leka bermain bersama teman-teman..
tetapi dia seorang gadis muda
yang mempunyai pelbagai persoalan dalam fikiran....
dia sering mengikut kata hati
untuk mencapai sesuatu keputusan..

 disaat hatinya memberi jawapan..
dia masih berjalan
dan terus mengembara,
mencari identiti diri juga
melihat apa yang ada di sekeliling sebagai peluang..
peluang yang harus direbut dan
 jawapan kepada setiap persoalan!

namun,dia juga masih lagi merasakan
 bahawa hidup ini
bukan sekadar mengejar impian semata-mata,
tetapi mencari  nilai
keseronokan dalam sebuah kesusahan..
dia biarkan masa berlalu..
kerana dia tahu..
kadang kala kesabaran membawa kebahagiaan !

pelbagai cabaran dan dugaan
serta pengalaman lampau yang menghantui diri,
dia menggunakan segala kelebihan yang ada
untuk terus mengorak langkah,terus mengejar impian
walaupun ketika hatinya dalam kesedihan..
dia menutup segala emosi yang mengguris hati..
walau apa cara sekalipun..

dan kini,dia teruskan usahanya menggapai impian..
membuat orang di sekelilingnya tersenyum..
menyalakan cahaya harapan di hati orang lain,..
dia terus lakukan semua itu walau apa pun
 dugaan dan ujian yang perit harus ditempuhinya..
dia inginkan kejayaan dan kebahagiaan !..

dia tahu Allah sentiasa disisinya..
dia kuatkan hatinya demi mencari erti
indahnya sebuah kesedihan !



*baca dengan hati ^_^
DISCLAIMER

Ini merupakan blog peribadi.

Segala ilmu,info,tips,gambar atau apa sahaja dalam blog ini adalah hak milik peribadi, dari pemerhatian dan sumber yang boleh dipercayai.
Tiada yang diambil dari sumber lain melainkan yang telah dikreditkan/dibacklinkkan/dinyatakan sumber asal dibawah setiap artikel bagi menghormati penulis/pemilik artikel asal.

Pemilik tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah dengan info yang anda kongsi di mana mana laman sosial.
Pendapat pemilik mungkin berubah mengikut nilai ilmu.
Mohon bertanya dahulu sebelum membuat sebarang spekulasi atau penyebaran maklumat. :)

Mohon tegur jika salah.
Terima kasih. :)

Official Blog Syira Lokman Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah