Assalamualaikum
hye semua !
Kita semua adalah pengguna, tapi siapa je yang tahu hak kita sebagai pengguna ??
Masa Syira belajar Pengajian Perniagaan form6 ada juga cerita pasal hak pengguna ni..
ilmu yang amat berguna untuk kita..tapi tak semua peduli..
so hari ni Syira nak kongsikan hak kita sebagai pengguna :D
Hak untuk mendapat keperluan asas
seperti makanan, pakaian, tempat kediaman, kesihatan, pendidikan,
kemudahan awam, air dan sanitasi.
Pengguna berhak untuk dilindungi daripada barangan,
Hak untuk mendapat barangan dan perkhidmatan yang selamat.
proses pengeluaran dan perkhidmatan yang boleh membahayakan kesihatan atau kehidupan.
Pengguna berhak untuk diberitahu fakta-fakta yang diperlukan bagi membolehkan mereka membuat pilihan yang tepat dan dilindungi daripada pengiklanan serta pelabelan yang tidak jujur atau mengelirukan.
Hak untuk membuat pilihan
Pengguna berhak untuk memilih daripada pelbagai barangan dan
Hak untuk mendapatkan maklumat.
Hak untuk membuat pilihan
Pengguna berhak untuk memilih daripada pelbagai barangan dan
perkhidmatan yang ditawarkan pada harga yang kompetitif dan jaminan kualiti yang memuaskan.
Pengguna berhak untuk bersuara bagi memastikan kepentingan pengguna
Hak untuk menyuarakan pendapat.
mendapat pertimbangan sewajarnya dalam penggubalan dan pelaksanaan dasar kerajaan, serta dalam pembangunan barangan dan perkhidmatan oleh pengeluar.
Pengguna berhak untuk mendapat penyelesaian yang adil termasuk pampasan
Pengguna berhak untuk mendapat pendidikan dan kemahiran yang diperlukan
Pengguna berhak untuk hidup dan bekerja dalam alam sekitar yang bersih,
Apakah Perkara Yang Perlu Diteliti Oleh Seseorang Pengguna Semasa membeli Sesuatu Barang?
Jika pengguna tidak berpuas hati dengan harga atau kualiti barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan, pengguna boleh merujuk kepada KPDNKK melalui:
sumber : http://e-aduan.kpdnkk.gov.my/
Hak untuk mendapat ganti rugi.
bagi pembelian barangan yang mempunyai perihal dagangan yang mengelirukan, kurang bermutu atau perkhidmatan yang tidak memuaskan.
Hak untuk mendapat pendidikan pengguna.
bagi membolehkan mereka membuat pilihan yang bijak dalam
pembelian barangan dan perkhidmatan, serta mengamalkan hak dan tanggungjawab mereka sebagai pengguna.
Hak untuk hidup dalam alam sekitar yang sihat dan selamat.
sihat dan tidak berbahaya kepada generasi masa kini serta generasi akan datang.
- Tempat asal barangan/produk, termasuk nama dan alamat pengilang, pengimport, penjual borong, ejen atau pengedar, kumpulan barangan, nombor model/stok dan tanda perniagaan.
- Tarikh produk dikilangkan dan tarikh luput.
- Berat minimum, kuantiti, amaun atau muatan barang-barang.
- Penerangan umum tentang produk termasuk kandungan, kapasiti, panduan penggunaan dan batasannya.
- Penerangan khusus tentang kandungan produk seperti senarai, nisbah dan khasiat bahan-bahan.
- Kualiti atau keupayaan produk misalnya tanda kelulusan, gred dan sebagainya. (contoh: SIRIM, Suruhanjaya Tenaga).
- Terma-terma khusus mengenai jualan termasuk harga cadangan, diskaun dan tawaran istimewa.
- Maklumat khusus seperti amaran, peraturan-peraturan kecemasan untuk golongan pengguna tertentu (contoh: kanak-kanak).
Jika pengguna tidak berpuas hati dengan harga atau kualiti barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan, pengguna boleh merujuk kepada KPDNKK melalui:
Portal Rasmi: http://e-aduan.kpdnkk.gov.my/
Oke ..faham ye anak2 semua ? hehe..
jom jadi pengguna yang bijak !