"Semua penulis akan mati. Hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang akan dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti "
- Saidina Ali bin Abi Talib-


Monday, July 30, 2018

10 Cara Tingkatkan Keyakinan Diri.

Assalamualaikum
Hai semua !
Image result for CONFIDENT

Minggu lepas ada permintaan seorang rakan Instagram yang nak Syira kongsikan tips untuk meningkatkan keyakinan diri.

Jadi untuk entry kali ini, Syira nak kongsikan serba sedikit mengenai diri Syira dan bagaimana Syira yakin diri. Mungkin boleh guna ayat terpaksa yakinkan diri atau paksa diri untuk yakin diri sebabnya sampai bila-bila pun ada je perasaan takut dan tidak yakin tu..hehehe..

Sebenarnya Syira bukanlah seorang yang berkeyakinan tinggi. Selalu je ada rasa takut, tak yakin mampu buat ke tak dan selalu je overthinking. Tapi sehingga ke hari ini Syira masih mampu atasi semua tu?

Bagaimana?

Nak asah keyakinan diri ni tak mudah. Akan ambil masa yang lama. Sebenarnya dulu Syira seorang pelajar yang pendiam. Syira sangat pemalu masa sekolah rendah. Syira tak suka sertai aktiviti. Tak suka menonjol. Cikgu suruh ke depan jawab soalan pun taknak walaupun jawapan dah ada di kertas, hanya tulis semula je di papan putih tapi tak nak bangun guys. Memang pemalu teruk la dulu sampai mudah takut dan taknak pergi sekolah.
Tapi Syira mula ok sikit sejak berlakon untuk ujian bahasa inggeris masa tingkatan 2, masa tu beranikan diri la sebab berlakon berkumpulan kan dan markah dikira pula :P

Lama-lama Syira mula minat berlakon dan masa tingkatan 5, Syira dan kawan-kawan kelas berlakon di hadapan semasa perhimpunan bersempena minggu bahasa inggeris. Mungkin sebab Syira minat kot, dan Syira yakin sebab ramai orang ada dengan Syira maksudnya, tak la berlakon seorang masa tu.. tu yang lebih mudah Syira buang rasa malu. Masa tu hanya ada 1 pilihan je “Naik pentas dan buat yang terbaik atau naik pentas dan malukan diri”
Hanya dua pilihan je..jadi apa yang korang akan pilih?

Masa tingkatan 5 juga, Syira mengetuai pasukan kawad kaki perempuan. Syira memang minat kawad kaki dan terpilih menjadi ketua platun merupakan satu batu loncatan untuk Syira meyakinkan lagi diri sendiri bahawa syira mampu. Masa tingkatan 6 pun Syira mengetuai pasukan kawad kaki hingga menjadi ketua platun terbaik peringkat daerah kinta utara dan kami berjaya ke peringkat negeri. Tapi masa peringkat negeri tu tak menang la..hehe..

Syira ni jenis kalau orang tanya nak ke tak nak jawatan, Syira selalu tolak sebab selalu rasa tidak yakin tetapi kalau dah dipilih, itu tanggungjawab dan Syira nak tak nak kena buat kerja. Masa tu Syira fikir, "kalau tak cuba sekarang, bila lagi? orang lain boleh je". 

Image result for yakin diri

Kalau nak cakap satu cara mudah untuk tingkatkan keyakinan diri tu memang tak ada, tetapi ada beberapa cara yang boleh korang buat mengikut kesesuaian diri masing-masing :


1. KENALI KELEBIHAN DAN KEKURANGAN DIRI.

Setiap orang MESTI ada kelebihan dan kekurangan diri masing-masing. Korang perlu sedar perkara ini dan cuba manfaatkan kelebihan diri tu. Contohnya korang ada bakat mewarna. Apa kata korang asah bakat tu dan sertai pertandingan sebabnya secara tidak langsung, bakat korang tidak akan hilang begitu sahaja dan korang juga akan kenal ramai orang baru. Masa tu la sikit-sikit keyakinan diri akan mula terbentuk sebabnya walaupun korang rasa bakat korang sekadar mewarna, sebenarnya tu bakat yang orang lain tidak ada. Semua orang juga MESTI ada kekurangan dan orang perlu sedari, akui dan terima kekurangan tu dulu. Orang lain tak bercakap pun tentang kekurangan kita, kenapa kita nak takut dan malu  Bila kita tonjolkan kelebihan diri, insyaAllah secara tidak langsung, kita akan maju ke depan. Jangan bandingkan kelebihan orang lain dengan kekurangan diri kita sebab itu perbandingan yang tidak adil. Sepatutnya kita jadikan kelebihan orang lain sebagai pemangkin semangat untuk menjadi lebih baik. Cuba lihat dan belajar cara untuk mengasah kemahiran. Tiru cara mereka berulang kali kerana proses berulang ini akan menjadikan kita seperti mereka bahkan lebih baik.


2. SENARAIKAN PENCAPAIAN DIRI DAN LIHAT MASA SILAM KITA.

Tanya balik diri, “selama ini kita mampu, kenapa tidak kali ini?” Kita dah hidup berapa tahun? cuba kira. Ingat kembali apa pencapaian kita selama ini. Semua orang ada pencapaian. ADA, bukan tidak ada Cuma kita selalu anggap apa yang kita capai itu biasa sahaja sebab tu kita tidak yakin diri. Biasa la tu tetapi jangan sampai jadi tidak bersyukur pula ya. Yakin diri untuk diri bukan sekadar untuk dipuji. Kita ni kadang kala dah yakin dengan apa yang kita nak buat, nak pilih dan nak laksanakan tapi tiba-tiba bila orang lain beri kata-kata negatif, menjatuhkan semangat kita, mula mempersoalakan kebolehan kita, kita mula percaya bulat-bulat apa mereka kata hingga kita lupa siapa kita dan kita juga mampu. Kita memang hidup di dunia bersama mereka dan itu tidak boleh diabaikan tetapi kenapa perlu menjatuhkan diri demi memuaskn hati orang yang tidak kenali diri kita sebaiknya? Mungkin mereka bimbang dengan pilihan kita, tetapi kita perlu lihat kembali apa yang telah kita capai dan apa yang kita mahu. Kita juga hebat tetapi diri kita sendiri melemahkan semangat yang ada. Pencapaian dah banyak tapi masih rasa hidup sia-sia, kenapa? Siapa lagi nak yakin dengan diri kita andai kita sendiri tidak tunjuk yang kita yakin.


3. BERLATIH BERULANG KALI DAN BUAT PERSEDIAAN AWAL.

Persediaan awal memang penting. Nak yakin jawab peperiksaan, kena buat persiapan. Belajar lebih awal. Bila kita faham, kita lebih yakin nak jawab dan tidak takut kalau jawapan kita salah.
Nak yakin semasa pembentangan, perlu buat persediaan awal. Berlatih cara bercakap, nada suara dan cuba berlatih ikut masa yang diperuntukkan supaya bila hari pembentangan sebenar, kita sempat sebut semua maklumat penting dan tak la gelisah apabila ada maklumat yang tidak sempat nak kongsi. Kemudian, cuba teka soalan-soalan apa bakal ditanya semasa pemtangan, siapkan jawapan.
Persiapan Awal ni sangat penting. Kalau korang jenis akan gelabah bila semua kelam kabut, tak bersedia, hati-hati dan sedar diri. Bersedia lebih awal dengan nota dan berlatih. Kita tidak yakin sebab tengok orang lain tampak lebih bersedia, bercakap lebih lancar dan berkeyakinan, sedangkan mereka juga sama seperti kita. Mereka takut tetapi mereka bersedia lebih awal untuk tutup rasa takut.


4. PANDANG AUDIENS/ MATA KETIKA BERCAKAP

Apa yang Syira selalu buat, sebelum pembentangan/ bagi ucapan atau buat persembahan, lihat semua orang di hadapan kita dulu. Ambil masa beberapa saat untuk tenangkan diri dan lihat audiens. Sebaiknya pandang mata orang yang kita sedang bercakap, jika masih malu, boleh mula dengan melihat bahagian hidung dahulu. (ni pun satu tips supaya orang yang sedang bercakap dengan kita tu tidak dapat kesan yang kita ni segan..ehhee)


5. TENANGKAN DIRI DAN KAWAL RIAK WAJAH.

Orang lain tidak tahu pun kita tidak yakin melainkan kalau kita yang tunjuk kepada mereka. Tenangkan diri dan kawal riak wajah. Lagi orang nampak kita gelisah, semakin mereka cuba menguji. Andai kita tidak mampu kawal, kita akan semakin lemah dan mungkin boleh menangis dan tidak mahu berdepan dengan orang lain lagi. Lama kelamaan kita merasakan bahawa kekurangan itu tidak mampu diubah. Itu yang akan membentuk fahaman negatif dalam minda kita secara tidak langsung. Hanya kita yang tahu kekurangan kita dan jangan malu. Kekurangan boleh diperbaiki. Usaha dan usaha lagi sampai berjaya. Semua orang bermula sebagai beginner sebelum menjadi pro. Jadi izinkan diri kita untuk menjadi beginner juga. :)


6. BERPAKAIAN KEMAS DAN SESUAI MENGIKUT KEADAAN.

Pakai elok sebab kalau orang pandang2 pelik, kita pula malu kan.
Selalu rancang nak pakai apa dengan lebih awal, terutama apabila berhadapan perkara-perkara penting seperti pembentangan dan temuduga. Nak jumpa orang, hadir mesyuarat pun perlu kemas dan cantik tau. Pakaian yang baik bukan hanya buat orang lain tenang pandang kita tetapi kita juga akan lebih selesa dan yakin diri. Jika pakaian atau warna tertentu membuatkan korang rasa lebih berkeyakinan, jangan lupa pakai!


7. TINGKATKAN ILMU DAN KEMAHIRAN 

Ramai yang tidak yakin diri sebab kurangnya ilmu dan kemahiran. Tengok orang lain lebih pandai, kita malu. Tengok orang lain boleh memasak, menjahit, bertukang, lagi la kita rasa malu. Kita tidak yakin nak bercakap dan berhujah kerana kurang yakin dengan maklumat yang kita ada. Kita tidak yakin dengan jawapan kita sebab tu takut nak jawab soalan. Kita tidak mahir buat kerja sebab tu malu dengan orang lain. Lama-lama kita rasa SEMUA ORANG LEBIH BAIK dan sampai bila kita nak biarkan rasa ini ditanam dalam diri? Mungkin apa yang kita lihat itu kelebihan mereka, dan mereka tidak tunjuk kekurangan diri. Mesti ada, MESTI. Jadi, kita ni sebaiknya buat sama seperti mereka. Manfaatkan kelebihan dan tambah lagi ilmu.


8. BERDIALOG POSITIF DENGAN DIRI

Suara-suara dalam kepala dipenuhi dengan kata-kata negatif seperti “takut”, “sukar”, “tidak boleh”, “gagal”, “susah”, “masalah”, “risau”, "nanti apa orang cakap" dan banyak lagi. Apabila kita sering fikirkan perkara-perkara yang negatif dalam kepala kita maka, lama kelamaan, ia akan menjadi sebahagian daripada diri kita sendiri dan keyakinan diri akan terganggu. Cuba berdialog dengan diri sendiri melalui kata-kata positif. Setiap kali terfikir sesuatu yang negatif, ubah! Setiap kali terfikir perkataan negatif, cari lawannya dan sering gunakan yang positif sahaja dalam minda. Tidak lama nanti, kita juga akan sering menjadi positif dan mendapat keyakinan dalaman diri. 


9. UBAH PERSEKITARAN KITA

Kat-kata orang lain, dan mungkin juga pengalaman diri sendiri sebelum ini sering membuatkan kita terhenti dalam berimpian. Kita mahukan sesuatu tetapi kita tunggu dahulu. Kata-kata orang lain kadang kala melemahkan kita untuk berjaya. Mereka seperti tidak yakin dengan kita dan mengapa kita biarkan kata-kata itu menjadi nyata. Buktikan kepada mereka, bahawa apa yang mereka kata itu tidak benar. Memang betul, adakalanya sukar untuk kita mengubah persekitaran kita. Mungkin kenalan dan keluarga sedia ada tidak memberi sokongan kepada diri kita, membuatkan diri terasa kurang yakin. Kita tidak boleh elak semua, tetapi, sekurang-kurangnya kita cuba mengurangkan gangguan negatif dari luar. Baik atau buruk, orang tetap akan bercakap. Lebih baik kita fokus perbaiki diri. Kita ada hidup yang perlu dijaga dan disara. Andai mereka membantu, tidak mengapa. Andai mereka hanya mengata, buat apa nak percaya ? Semakin banyak kita biarkan faktor luar pengaruhi kita, sampai bila-bila kita tidak akan berjaya dan capai rasa puas dengan diri kita.


10. BERANI AMBIL RISIKO

Kalau bukan sekarang, bila lagi?
Kalau orang lain boleh, kenapa tidak aku?
Rasa nak buat sesuatu buat je. Jangan takut gagal kerana orang yang takut gagal ini orang yang nak dilihat sempurna sahaja di mata manusia. Gagal adalah permulaan untuk kita berjaya. Selagi kita belum mula, kita tidak tahu kita boleh buat atau sebaliknya. Mula dan baiki kesilapan hingga KITA BERJAYA !

Image result for CONFIDENT
Keyakinan datang daripada tindakan. Keyakinan tidak akan kita peroleh sekelip mata. Tindakan yang berulang akan mengukuhkan lagi keyakinan. Pengulangan dalam usaha akan buat kita lebih tahu bagaimana nak atasi masalah kita. Masalah yang wujud ni la punca kita tidak yakin jadi atasi dahulu masalah. Siapa nak atasi? DIRI SENDIRI. Tak mula, tak yakin. Dah mula, keyakinan akan datang dan hadir lebih banyak lagi. Lebih baik gagal mencuba daripada gagal kerana tidak mengambil peluang.

Jadi, antara semua cara ini, korang pilih mana yang mampu dibuat dan dirasakan sesuai dengan diri korang. Kenapa Syira selalu sebut mengikut kesesuaian dan kemampuan diri masing-masing? Sebab manusia ini unik. Penerimaan setiap orang tidak sama jadi perlulah buat mana yang baik mengikut kesesuaian dan kemampuan diri masing-masing.

Banyak lagi cara yang boleh korang cuba.
Sejujurnya tidak mudah untuk YAKIN DIRI tetapi kita boleh berusaha.
Yakinkan diri bahawa KITA BOLEH, KITA MAMPU, & KITA AKAN BERJAYA !

2 comments:

Ummul Azkee said...

Tq forcthe tips.. Slalu nervous and overthinking sbb xde confident. Insyallah akn beranikan diri dan terus cuba bina keyakinan diri dgn lebih baik lg.

Siti Yang Menaip said...

nice sharing. nak bentuk keyakinan tak semua orang mampu tapi skurang2nya kita cuba untuk jadi version diri yang lebih baik. parents and kawan2 pun antara dorongan yang baik untuk jadi lebih yakin. jangan dekat dengan golongan yang sering menghentam.. xde benda positive dari diorang takut kita pun jadi demotivated.

DISCLAIMER

Ini merupakan blog peribadi.

Segala ilmu,info,tips,gambar atau apa sahaja dalam blog ini adalah hak milik peribadi, dari pemerhatian dan sumber yang boleh dipercayai.
Tiada yang diambil dari sumber lain melainkan yang telah dikreditkan/dibacklinkkan/dinyatakan sumber asal dibawah setiap artikel bagi menghormati penulis/pemilik artikel asal.

Pemilik tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah dengan info yang anda kongsi di mana mana laman sosial.
Pendapat pemilik mungkin berubah mengikut nilai ilmu.
Mohon bertanya dahulu sebelum membuat sebarang spekulasi atau penyebaran maklumat. :)

Mohon tegur jika salah.
Terima kasih. :)

Official Blog Syira Lokman Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah