"Semua penulis akan mati. Hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang akan dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti "
- Saidina Ali bin Abi Talib-


Monday, July 2, 2018

RESEPI : Ikan Pari Air Asam

Assalamualaikum
hai semua !

Raya ni kalau hari-hari makan rendang, lemang, ketupat pun bosan kan...mesti nak makan nasi juga..perut melayu gini le..ahhahaa..Sepanjang Syira cuti ni, Syira banyak masak di rumah tapi belum sempat nak kongsi semua resepi. InsyaAllah Syira akan kongsi sikit-sikit ya :)

Hari ni Syira nak kongsi dulu satu resepi kegemaran Syira.
Ikan Pari Air Asam yang sangat mudah tapi rasanya akan buat korang tambah nasi 5 kali :D

Image may contain: food

Bahan-bahan :

seekor ikan pari dipotong kecil (ikut la saiz ikan juga, jangan potong kecil sangat, bahagia 2 pun ok)
7 biji cili padi - ditumbuk
1 biji bawang besar - ditumbuk
belacan - dibakar terlebih dahulu dan ditumbuk bersama cili serta bawang.
1 biji tomato - dipotong dadu
2 sudu besar air asam jawa
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar kicap manis
2 sudu besar kerisik
2 biji limau kasturi
2 keping asam keping
Garam & gula

Cara-cara :


  1. Rebus ikan bersama asam keping, secubit garam dan sedikit air.
  2. Apabila ikan sudah lembut, angkat ikan dan ketepikan.
  3. Masukkan bahan tumbuk ke dalam mangkuk. 
  4. Masukkan air asam jawa, sos cili, sos tomato, kerisik, tomato ke dalam mangkuk.
  5. Perahkan 2 biji limau kasturi.
  6. Tambah garam & gula secukup rasa.
  7. Sesuaikan rasa & kepekatan kuah yang diingini. (boleh tambah air jika perlu)
  8. Gaul rata dan masukkan ikan pari tadi.
  9. Sedia untuk dihidang.

2 comments:

Amanda Suria said...

sedapnyaaaaa...rasa macam nak cari ikan pari plak

Siti Yang Menaip said...

ya Allah..! ini kelemahan tapi tak penah cuba versi cemni. selalu ikan bakar je cicah air asam. haih.. terlio..

DISCLAIMER

Ini merupakan blog peribadi.

Segala ilmu,info,tips,gambar atau apa sahaja dalam blog ini adalah hak milik peribadi, dari pemerhatian dan sumber yang boleh dipercayai.
Tiada yang diambil dari sumber lain melainkan yang telah dikreditkan/dibacklinkkan/dinyatakan sumber asal dibawah setiap artikel bagi menghormati penulis/pemilik artikel asal.

Pemilik tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah dengan info yang anda kongsi di mana mana laman sosial.
Pendapat pemilik mungkin berubah mengikut nilai ilmu.
Mohon bertanya dahulu sebelum membuat sebarang spekulasi atau penyebaran maklumat. :)

Mohon tegur jika salah.
Terima kasih. :)

Official Blog Syira Lokman Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah