"Semua penulis akan mati. Hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang akan dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti "
- Saidina Ali bin Abi Talib-


Tuesday, January 10, 2012

Ikan goreng sambal cili padi :P

Assalammualaikum
hye semua..

Hari ni Syira masak lagi ! :D
simple je pun..untuk mkn tengah hari..
Mama cuti hari ni..so lauk lain mama yang masak,Syira masak satu ni je :)
hehe..oke laa kannn??? :P
Syira masak ikan goreng sambal cili padi(suka hati je nak letak nama apa)
hehe...so..nak resepi?? meh sini meh >>>

nak lagi cantik,hias la..hehe
ta koje aih Syira nak hias..kang masuk dalam perut juga :P



BAHAN-BAHAN

3 ekor ikan-sederhana(ikut suka nak ikan apa)
4 sudu besar cili kering(dikisar)
1 bawang merah-besar(dikisar)
cili padi(ikut suka nak banyak atau sikit)
belacan
garam
gula
asam jawa.
bawang putih(pilihan)

CARA-CARA

1.goreng ikan hingga garing dan ketepikan.
2.kisar cili kering,cili padi,belacan,bawang putih dan bawang merah.
3.then,panaskan minyak..tumis semua bahan tadi hingga minyak pecah.
4.masukkan sedikit asam jawa,garam, dan gula.
5.Masukkan ikan dan gaul hingga sebati..SIAP !

#kalau nak ganti ikan dengan bahan lain atau telur goreng pun boleh :)

SELAMAT MENCUBA !


#jom like page ni PaBiLa-DuA-bLoGgEr-BeRgAbUNg



6 comments:

akuamir said...

sodap,, sodap!!!

Ain Atika Zailani said...

wahhh sedap tu....xnak syer gn kite keee????

Wanieys Hashim said...

nampak sedap..bley try ni..heheeee

sYiRa LoKMaN said...

akuamir:heheh sedap !

ain: hehe..dah habis..awak buat laaa :D

wanieys: hehe..try la...simple and sedap ! ^_^

Wana Mikhail said...

masa tgh sarat pregnant dulu, suka sgt mkn lauk camni...skrg dalam pantang...haishh! bila boleh mkn lagi ni~~

sYiRa LoKMaN said...

wahhh!! best..mesti anak comel ni..tahniah! :D
sabar...lepas pantang makan laaaa.. :)

DISCLAIMER

Ini merupakan blog peribadi.

Segala ilmu,info,tips,gambar atau apa sahaja dalam blog ini adalah hak milik peribadi, dari pemerhatian dan sumber yang boleh dipercayai.
Tiada yang diambil dari sumber lain melainkan yang telah dikreditkan/dibacklinkkan/dinyatakan sumber asal dibawah setiap artikel bagi menghormati penulis/pemilik artikel asal.

Pemilik tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah dengan info yang anda kongsi di mana mana laman sosial.
Pendapat pemilik mungkin berubah mengikut nilai ilmu.
Mohon bertanya dahulu sebelum membuat sebarang spekulasi atau penyebaran maklumat. :)

Mohon tegur jika salah.
Terima kasih. :)

Official Blog Syira Lokman Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah