"Semua penulis akan mati. Hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang akan dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti "
- Saidina Ali bin Abi Talib-


Saturday, June 6, 2015

Pertubuhan Kebajikan dan Bimbingan At Taqwa (Refleksi 2)

Assalamualaikum
hye semua :)

Perkongsian dari Program Jalinan Masyarakat
(http://tintajalinanqasih.blogspot.com/)


Alhamdulillah, selesai sudah aktiviti kami di Pertubuhan Kebajikan dan Bimbingan At Taqwa 28 April yang lalu.

Indah, inilah pengalaman yang amat sukar kami lupakan. Menghabiskan masa bersama anak-anak kecil di rumah ini meninggalkan kesan dan beribu makna buat kami.

Mungkin, apabila melihat kembali tentatif kami, aktiviti yang dirancang dilihat amat biasa..namun setelah semuanya berakhir, jelas dan nyata setiap aktiviti bernilai buat kami dan anak-anak ini.


Setibanya kami di rumah tersebut, kami disambut mesra oleh anak-anak ini. Belum sempat kami mengeluarkan barang dari kenderaan, ada beberapa orang anak ini bergegas ke arah kami. Ternyata kehadiran kami kali ini dinanti.Seronok saat disambut di hadapan pagar rumah ini. Mereka jelas kelihatan ceria dan beberapa orang pelajar perempuan sedang bersiap untuk pergi ke kelas tahfiz. Isma salah seorang anak di situ amat mesra sejak hari pertama kami di sini. Setibanya kami 28 April yang lalu Isma anak yang pertama keluar dari pagar dan menyambut mesra tangan Syira.



Sama seperti sebelum ini, kami akan beramah mesra dahulu dengan anak-anak di rumah ini sebelum memulakan aktiviti.


Kali ni Syira jadi "orang dapur" juga..menu untuk hidangan minum petang kali ni adalah cheesekut dan popia. Bila letak barang atas meja je, ada seorang anak lelaki datang menyapa ...

budak l : "hari ni akak nak buat apa?"
             "akak buat popia lagi tak ?"
                 saya   : "npe? suka tak ? yang hari tu habis?"
budak 1   : "aah..bukan habis, tak cukup"


Tau tak satu perasaan ni bila kita ikhlas buat sesuatu untuk orang lain dan kita dapat respon yang baik dari tindakan tersebut..."nikmat" seronok sangat rasa tu.

Kami menyediakan cheesekut dan popia bersama anak-anak ini. Mereka memang amat suka apabila ada aktiviti sebegini kerana ia jarang dilakukan. Ada beberapa anak ini yang sedang bergegas untuk pergi ke sekolah saat kami tiba. Mereka sempat meninggalkan pesan

"akak, nanti buat, simpan untuk kami tau"

kali ni tak dapat memasak bersama kerana mereka perlu menunaikan tanggungjawab sebagai pelajar iaitu pergi ke sekolah, namun masih ramai anak-anak yang lain menyertai kami :D


Aktiviti kraf merupakan salah satu aktiviti yang kami lakukan pada hari tersebut. Kami menyediakan "paper plate" dan "crayon" buat anak-anak ini melukis. Macam-macam jenis lukisan ada, menjana minda kreatif..itulah idea kami.




Ada hadiah istimewa buat anak-anak ini. Kami memberi sumbangan ikhlas iaitu 1 set "water color, bekas dan berus". Nampak je hadiah ni dalam plastik, teruja anak-anak ini.

"apa tu ? nakk..nakkk 2 !"
"nanti nak bawa pergi sekolah la"

haha...rinduu..semua sibuk nak tolong dan tak sabar nak dapat hadiah yang tak seberapa. Mungkin bagi kita...setakat set water color tu boleh je dapat di mana-mana kedai, tapi buat anak-anak ini sukar bagi mereka mendapatkannya dan ada antara mereka yang belum pernah cuba menggunakannya.



Sekejapnya masa berlalu, rindu anak-anak ini. Rindu senyuman mereka, layanan mesra, gelak tawa, bantuan ikhlas yang mereka beri. Rindu ! Kami tahu, jauh di sudut hati, mereka sedih kerana mereka tahu selalunya tidak kerap kami akan datang ke sini dan menghabiskan masa bersama. Kami akui,sekiranya tidak ada program seperti Jalinan Masyarakat ini, mungkin kami juga sukar atau tidak berkesempatan untuk melayari kehidupan anak-anak ini. InsyaAllah, sekiranya diberi peluang dan diizin Allah, kami akan ke sini lagi, berjumpa dan bermesra bersama anak-anak ini agar mereka tahu bahawa mereka disayangi bukan dibenci. Mereka sama seperti kami, layak mendapat layanan kasih sayang.


Alhamdulillah ! Alhamdulillah ! Alhamdulillah !
Indahnya apabila masih berpeluang untuk berkongsi hidup walau sementara dengan anak-anak di rumah ini. Pelbagai usia, pelbagai kerenah namun hakikatnya, mereka mengalami nasib yang sama. Dijaga dan dipelihara dalam sebuah rumah yang penuh barakah.

Hebat jiwa pemilik rumah ini, memilih untuk memelihara anak-anak syurga. Memilih untuk mengumpul kekayaan akhirat.

Tidak mudah.. 60 anak yang berbeza usia perlu dijaga kerana ini adalah amanah dari Allah.
Membantu memberi kerja dan pendapatan kepada masyarakat sekitar yang memerlukan.
Hebat jiwa mereka. Mereka yang menilai pahala lebih dari segalanya di dunia.
Kadang-kadang rasa "lebih baik" tinggal di rumah ini. Mereka kurang bebas seperti kita, namun masih diberi peluang belajar, menikmati dunia luar (ikut masa), menghafaz Quran dan belajar di sekolah tahfiz berbanding kita yang diberi peluang bebas namun makin lama makin cetek ilmu agama, makin lupa akan Tuhannya.
Mereka belajar erti berkongsi walau sedikit. 
Bekerjasama walau aku dan dia bukan saudara.

Kita insan yang dipiih Allah sebagai pengutus kebahagian buat insan lain di dunia ini. :)
Semoga Allah mempermudahkan hidup insan yang berjuang di landasan Tuhan.



READ MORE : Perkongsian dari Program Jalinan Masyarakat
(http://tintajalinanqasih.blogspot.com/)

1 comment:

ain syafieqa said...

Assalamualaikum,

Alhamdulillah..seronok buat aktiviti kebajikan macam ni. Teruskan usaha..:)

DISCLAIMER

Ini merupakan blog peribadi.

Segala ilmu,info,tips,gambar atau apa sahaja dalam blog ini adalah hak milik peribadi, dari pemerhatian dan sumber yang boleh dipercayai.
Tiada yang diambil dari sumber lain melainkan yang telah dikreditkan/dibacklinkkan/dinyatakan sumber asal dibawah setiap artikel bagi menghormati penulis/pemilik artikel asal.

Pemilik tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah dengan info yang anda kongsi di mana mana laman sosial.
Pendapat pemilik mungkin berubah mengikut nilai ilmu.
Mohon bertanya dahulu sebelum membuat sebarang spekulasi atau penyebaran maklumat. :)

Mohon tegur jika salah.
Terima kasih. :)

Official Blog Syira Lokman Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah