"Semua penulis akan mati. Hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang akan dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti "
- Saidina Ali bin Abi Talib-


Wednesday, July 23, 2014

7 Tips sebelum pulang berhari raya.

Assalamualaikum
hye semua :)

Balik Kampung? Drive safe!!
Sekarang ini ramai Umat Islam sedang membuat persiapan untuk pulang ke kampung, 
berhari raya bersama keluarga kan :)
Dalam keghairahan orang ramai untuk pulang ke kampung, beberapa tindakan atau langkah pencegahan haruslah diambil untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku. 

Jom khatam beberapa tips ini ^_^ 


Maklumkan kepada jiran/polis

Pastikan sebelum nak balik kampung tu pesanlah dekat jiran untuk tengokkan rumah kita. 
Kalau jiran pun balik kampung jugak, bolehlah maklumkan dekat balai polis yang berhampiran. 
Ramai polis yang bertugas raya nanti.
Dapatlah polis buat rondaan...sian polis tak raya..hehee


Hentikan langganan akhbar/majalah

Ini bagi mengelakkan pencuri dapat mengesan ketiadaan orang di rumah.
 Kalau dah suratkhabar takda orang ambil dekat luar tu, mestilah pencuri akan tahu rumah berpenghuni atau tidak kan. 
Kalau tak nak hentikan juga..biar je la..sambil mencuri boleh pencuri tu baca surat khabar..dapat tambah ilmu.. :D
pencuri berilmu la katakan :D kot kot muka pencuri tu ada dalam paper..syok ooo pencuri tu tengok muka sendiri..glamour :D


Matikan semua suis dan gas

Bagi menjaga keselamatan harta benda, sila periksa peralatan dekat rumah tu bagi mengelakkan berlakunya kebakaran. 
Kepala gas tu boleh la ditanggalkan supaya tidak berlaku sebarang kebocoran pada gas tersebut. 


Pastikan semua pintu dan tingkap dikunci

Sebelum pulang ke kampung, sila pastikan semua pintu dan tingkap telah dikunci.
Cara ini merupakan langkah berkesan untuk 
mengelakkan rumah dipecah masuk.
ni nanti tak pasal-pasal.lepas raya tengok rumah dah kena pecah...duit raya buat duit ganti barang rumah je laa :D 


Elakkan memasang lampu luar

Sebelum keluar rumah, elakkan daripada memasang lampu luar.
 Ini kerana lampu luar yang menyala di siang hari menandakan penghuni tiada di rumah. 


Servis kereta

Ni perkara penting untuk memastikan keselamatan diri dan keluarga semasa dalam perjalanan pulang ke kampung.
Pastikan kenderaan anda dah diselenggara awal bagi mengelakkan berlakunya perkara yang di luar jangkaan :)
so boleh la pulang berhari raya dengan gembira..insyaAllah selamat sampai :)


Berdoa untuk kesejahteraan bersama

Sebagai umat Islam wajiblah kita berdoa kepada-Nya supaya dipermudahkan segala urusan kita. 
 Kalau tak yakin, tampallah ayat-ayat suci al-Quran 
dan letaklah poster ayat-ayat yang menjelaskan hal kematian, balasan akibat mencuri, seksaan dosa mencuri kat pintu pagar dan pintu rumah. 
Set sekali alunan bacaan Yassin. 
InsyaAllah... pencuri akan insaf.


Alhamdulillah..itu sahaja 7 tips sebelum pulang berhari raya dari Syira Lokman..
SELAMAT HARI RAYA :D

14 comments:

Oh Fiona said...

Balik kampunggg~o o o~Balik kampunggg~Hati girang~~~~ :P

Farah Waheda Wahid said...

great piece of reminder syira... thanks for reminding...

Asha Lya said...

Insyallah semua d atas lya set dah hhee

Noura Qifays said...

Thanks for the info dearr :)

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

Nice tips.. Thanks 4 sharing syira..=D

ain syafieqa said...

selamat pulang ke kampung..

ika zulkefli said...

nice info, slamat pulang ke kg..

Azhafizah Md Nor said...

seronoknya balik kampung..Thanks Syira for the tips

Akif Imtiyaz said...

Terima kasih ats peringatan ...

Akif Imtiyaz said...

Thanks sharing

ANa Ahmad said...

nice tips syira :)
hehe

sYiRa LoKMaN said...

hati-hati beraya yeee ^_^ jaga diri semua ^_^

Iola said...

nice tips !

Mimi Azirah said...

good sharing

DISCLAIMER

Ini merupakan blog peribadi.

Segala ilmu,info,tips,gambar atau apa sahaja dalam blog ini adalah hak milik peribadi, dari pemerhatian dan sumber yang boleh dipercayai.
Tiada yang diambil dari sumber lain melainkan yang telah dikreditkan/dibacklinkkan/dinyatakan sumber asal dibawah setiap artikel bagi menghormati penulis/pemilik artikel asal.

Pemilik tidak bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah dengan info yang anda kongsi di mana mana laman sosial.
Pendapat pemilik mungkin berubah mengikut nilai ilmu.
Mohon bertanya dahulu sebelum membuat sebarang spekulasi atau penyebaran maklumat. :)

Mohon tegur jika salah.
Terima kasih. :)

Official Blog Syira Lokman Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah